PlayStation 5 prijs kan oplopen tot 470 euro

De PlayStation 5 zou weleens voor een hogere prijs in de winkels kunnen komen te liggen dan zijn voorgangers, zo maakt nieuwssite Bloomberg op uit bronnen binnen Sony. De producent van de PS5 heeft moeite om op grote schaal aan de hardware te komen die nodig is voor de productie van het apparaat. De prijs is daarom ook voor Sony nog een vraagteken, maar een beginpunt van 470 dollar lijkt nu de uitgangspositie.

Sony gaat er nu vanuit dat de productiekosten van de PS5 op 450 dollar komen te liggen, waardoor de consumentenprijs nog 20 dollar hoger wordt. Het Japanse concern worstelt met de hoge kosten, omdat de PlayStation 5 waarschijnlijk een moeizame start krijgt als de console hooggeprijsd in de markt wordt gezet. De productiekosten van voorganger PlayStation 4 waren 380 dollar, waardoor consumenten aanvankelijk 399 dollar (en euro) betaalden voor het apparaat. 470 dollar zou omgerekend 433 euro zijn, maar Sony kiest er doorgaans voor om de dollar één op één om te rekenen naar de euro, waardoor we in Nederland uitkomen op een prijs van 470 of 469 euro.

Volgens Bloomberg houdt Sony in het achterhoofd hoe het de PlayStation 3 verging bij diens release. Die console kostte in het begin 499 dollar (en zelfs 599 dollar voor de 60GB-versie) en, hoewel de PS3 uiteindelijk goed verkocht heeft, leden de verkoopcijfers daaronder. Het zorgde ervoor dat de PS3 duidelijk marktaandeel moest inleveren ten opzichte van de Xbox 360 van Microsoft, die goed scoorde. Toch is de markt enigszins veranderd in het laatste decennium: consumenten zijn bereid om meer geld uit te geven aan gadgets, zo is bijvoorbeeld ook zichtbaar in de telefoonmarkt. Microsoft heeft met de dure Xbox One X, die 499 euro kost, al aangetoond dat een dure console ook goed kan verkopen.

De prijs van de PS5 t.o.v. de Xbox Series X

Het ligt in de lijn der verwachting dat Microsoft met de concurrent van de PS5, de Xbox Series X, kiest voor een agressieve prijsstrategie. Sony onderzoekt de mogelijkheden om die prijs in ieder geval te evenaren, of zelfs daar onderdoor te gaan. Dat gebeurde overigens ook bij de PS4, waarvan Sony besloot om vlak voor de E3-presentatie in 2013 de prijs met 100 dollar te verlagen. Vanaf het begin van de levensloop was de PS4 vervolgens véél populairder dan de Xbox One, resulterend in bijvoorbeeld veel meer abonnees voor PlayStation Plus dan voor Xbox Live, waardoor Sony de goedkopere verkoopprijs snel terug kon verdienen. Daardoor is het niet uitgesloten dat de console nu met een klein verlies zal worden verkocht, om dat later weer terug te verdienen met games en abonnementen.

Bovendien probeert Sony ook op andere manieren geld te verdienen. Zo eist het bedrijf een klein bedrag van de microtransacties in Fortnite voor zich op, een goudmijn op zichzelf voor het bedrijf. Het is belangrijker om heel veel mensen aan je platform te binden dan om een paar euro meer winst te maken per verkocht apparaat, omdat eenmaal gebonden consumenten later met extra aankopen meer geld zullen opleveren.

Direct een seintje krijgen wanneer een PS5 Pre Order plaatsen mogelijk is? Schrijf je in voor de PS5 Pre-Order Alert.